fredag, juni 03, 2011

En lett bris i sykkelstallen



Etter en måneds ventetid, har endelig den nye "rittsykkelen" ankommet!
Foreløpig første i Norge, men fler er på vei med båt.


Er selvsagt en 29er og bærer navnet Breezer Cloud 9 LTD. Vil da erstatte min trofaste Fuji som grusracer og rittsykkel.
Får benytte sjansen å gi en stor takk til Fuji som har fått meg gjennom hundrevis av mil i ca 7 år nå :-), selv om det kun er setepinnen som fortsatt er original.


Kun hatt et par små turer på sykkelen, men det føles bra.
Føles rimelig kvikk, selv om dekka som sitter på er i tyngste laget, og er god og stabil. Spesielt i terrenget.

Et par problemer blir det alltid selvsagt når man kjøper på nett og usett:
1. Styret som satt på var ikke det karbonstyret som stod i spec'en, men et aluminiumsstyre. Til gjengjeld var det hele 66cm bredt og utrolig behagelig. Konsekvensen blir nok et gavekort for prisdifferansen hos Birk for denne feilen.
2. Setepinnen var kun 35cm lang, selv om spec sa 40cm. 35cm blir for kort for min lange kropp, så foreløpig har Spider'n måttet ofre sin pinne. Vet ikke hva jeg kan få til her med Birk. Gode 40cm pinner har dem ikke.





Vekta var vel som forventet: Drøyt 10,8kg med pedaler. Ved å bytte ut dekk(og evt kjøre slangeløst som felgene støtter), så kommer den nok ned på 10,5kg.
Selvsagt ikke den letteste sykkelen der ute, men så er heller ikke jeg alt for lett...
Så klart, nå har jeg klistret på mengder med helikopterteip også, så usikker på vekta etter det :-).


Tar man litt av på delefronten, så kan man sikkert få den rett under 10kg. Men ser ikke noe behov for det.

Det spennende nå, er selvsagt å se hvor lenge en slik fancy karbonramme tåler litt røff behandling av en noe over middels tung syklist.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Fremdeles fornøyd med sykkelen?? Jeg vurderer den nemlig opp mot en Trek Elite Superfly 29" og klarer rett og slett ikke bestemme meg. Har hørt at Bontrager-dekkene på Trek Elite Superfly er bedre enn WTB'ene på Breezer'en. Dessuten skal jo Trek Elite Superfly ha bedre svingerespons på grunn endringen de har gjort på gaffelen.. Men - i følge testene er Trek Superfly Elite's ramme mye hardere å sykle på enn Breezer'en, og dermed ikke like komfortabel over tid.. Har du noen tips???

Unknown sa...

Hei,
Jeg har ikke testet Superfly, men er fortsatt veldig fornøyd med Breezer'n.
Dekka er ikke noe å skryte av. Har selv kjøpt et sett Ikon for å bruke i ritt.
Geometrien til sykkelen passer også meg godt. Har forholdsvis lange bein i forhold til overkropp...
Begge syklene er nok uansett veldig gode kjøp. :-)