lørdag, august 04, 2012

Grenserittet 2012 - Rekordforhold


I fint driv

Da var Grenserittet gjennomført til 5+ i stil.
Taktisk bommert i starten, gjør at 6'eren får vente til neste år.

Som vanlig var det tidlig på'n, og jeg trodde jeg var ute i rimelig god tid når jeg stilte meg opp 20 min før start. Men der tok jeg skammelig feil. Det medførte at jeg ble stående nesten bakerst i pulja.
Dermed var egentlig forhåpninger om ekstremt god tid borte.

Etter 20 minutter nervøs venting, gikk startskuddet. Det skal egentlig være rolig defilering frem til startpunktet som kommer etter 1 km, men i år var det gassen i bånn fra første pedaltråkk!
Gikk i over 40 km/t gjennom Strømstads gater. Det medførte hvertfall at det ikke ble noe sniking i køen :). Men det gikk så fort så pulja begynte å sprekke opp før startpunkt.

Etter startpunktet gikk det ikke noe saktere, og på asfalten lå vi i nesten 50 km/t. Her skulle jeg liksom prøve å kjøre meg opp litt. Men det var ikke akkurat lett. Klarte å komme meg litt oppover, men feltet var nå allerede flere hundre meter langt.

Hele første mila gikk med til å støte seg frem noen plasser, mens jeg likevel prøvde å spare 1% av kreftene. Fikk kjørt meg opp en del. Men det kostet også mye krefter. Måtte f.eks dra mesteparten av veien til første matstasjon på Buar. Der måtte jeg begynne å roe ned og hadde nok med å henge på en 3 stk som kjørte bra.
Bilde tatt av Robert

Lå i samme feltet frem til Berby, og kjente at jeg hadde brukt mye krefter. Opp Skottet gikk det lett og fint og vi ble en stor pulje opp til Prestebakke. Her våknet plutselig beina igjen og jeg fikk kjørt meg opp litt i lysløypa. Men på grusen ble vi samlet igjen og var vel nå en 20 stk.

Var med på en rimelig grei rulle opp mot Gjeddelund. Her kom jeg meg først inn i terrenget og kjørte på litt. Fikk da en stor luke og jeg tok igjen 3 stk rett før veien. Fikk igang en rulle med oss 4, og målet var å holde toget med 20 stk bak oss.
Det var dessverre ikke alt for mye kjørestyrke igjen i gruppa mi, men vi klarte å kjøre en god rulle på Ør veien. Men måtte ta det veldig med ro i bakkene for å ikke sprenge gruppa.

Det var ingen puljer foran å se, ellers kunne jeg prøvd å kjøre meg opp. Men tok ikke sjansen på å kjøre alene.

I Kula bakken tok vi igjen Ole Christian Fagerli, så det var jo litt artig og inspirerende. Han ble med å ta noen føringer i gruppa, så da fikk vi holdt farta oppe en stund.

Dessverre ble vi tatt igjen av toget rett etter Holevannet. Men det var tydeligvis ikke noe kjørestyrke der heller, for jeg ble liggende først inn i lysløypa. Der fikk jeg igjen en liten luke, så da kjørte jeg såpass at jeg kom først også inn i bakken ned til Klepper.
Igjen ny luke på en 30 meter, så da var det bare å holde sånn passe hardt tempo bortover mot Klepperbakken. Ble til slutt tatt igjen, og i Klepperbakken var vi samlet og endelig var det noen som kjørte forbi.

Fikk hvilt litt til Hovland, men derfra og inn var det bare å skvise ut det siste av krefter.
Ble vel spurtslått av et par stk fra pulja. Var ikke helt innstilt på å ta ut absolutt alt i siste bakken.

Med medvind og tørre forhold, så var det duket for mange gode tider.
Tiden min ble på 2:42:31, noe som jeg er meget godt fornøyd med.
Men er litt irritert på at jeg havnet så langt bak i pulja. Tror tiden hadde blitt enda bedre hvis jeg hadde stått lenger frem. Men det får være lærdom til neste år :-).
Det var også deilig å kjenne at man hadde litt krefter igjen på Ørveien. I år har jeg helt klart hatt mye kjørestyrke på flatene.

Tekniske detaljer kan også sees på Strava:

Ingen kommentarer: